Käytämme sivuillamme evästeitä verkkosivujemme käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi, käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja sivujemme kehittämiseksi. Lue lisää evästeistä ja niiden poistamisesta täältä.

OK
  • Dansk
  • Suomi
  • Русский

Caterpillar trukkeja Finnair Cargolle

Perjantai 15.12.2017

Rocla Solutions toimitti uudet vastapainotrukit syksyllä avattuun Finnair Cargon COOL-terminaaliin, jonka operoinnista vastaa HUB logistics.

HUB logistics on suomalainen logistiikkapalveluyritys, joka työllistää yli 650 ihmistä 25 toimipisteessä Suomessa, Saksassa, Virossa, Venäjällä ja Puolassa. Yrityksen liikevaihto on 46 miljoonaa euroa.

HUB logistics valittiin joulukuussa 2016 Finnair Cargo uuden COOL-rahtiterminaalin operaattoriksi, ja HUB logistics päätti hankkia terminaaliin uudet CAT-sähkövastapainotrukit Rocla Solutions Oy:ltä.

Lentorahdin käsittely vauhdikasta toimintaa

Uusi COOL-terminaali yhdessä laajarunkoisen Airbus A350 -laivaston mahdollistaa sen, että Finnair pystyy käsittelemään huomattavasti aikaisempia suurempia rahtimääriä Helsinki-Vantaalla. Terminaalin kokonaiskapasiteetti on 450 000 tonnia vuodessa.

– Tavara liikkuu läpi terminaalin nopeasti, ja yleensä se lähtee eteenpäin viimeistään seuraavana päivänä.
Varsinaista varastointia meillä ei tapahdu, kertoo kehitysinsinööri Heikki Mantsinen HUB logisticsista.

COOL-terminaali on kaikkiaan 31 000 neliön kokoinen. Terminaalissa on myös lämpötilavalvottuja erikoisosastoja mm. kalatuotteiden ja lääkkeiden käsittelyyn. Kalankäsittelyosaston kautta saadaan rekkakuljetuksina tuleva norjalaislohi siirrettyä Aasiaan lähteviin lentokoneisiin kylmäketjun katkeamatta.

­Lentorahdin käsittely on vauhdikasta toimintaa, koska käytännössä kaikella tavaralla, joka lentämällä kuljetetaan, on kiire. Siirrettävää rahtia on paljon, joten trukkikapasiteettiakin tarvitaan.

Hankintapäätös koeajojen jälkeen

Trukkien hankintaprosessi käynnistyi keväällä 2017, kun HUB logistics järjesti tarjouskilpailun, johon osallistuivat kaikki merkittävät trukkimerkit.

– Tarjousten saamisen jälkeen meillä oli koeajossa kaikkiaan viisi eri merkkiä, jotka käytiin läpi samoin kriteerein. Tärkeimpiä valintakriteerejä olivat ajo-ominaisuudet, trukin hallittavuus ja ergonomia, Heikki Mantsinen kertoo.

Kuskit käyttivät koe-ajossa olleita trukkeja normaalityössään, ja heiltä kerättiin tietoa kokemuksista mm. arvostelulomakkeiden avulla.

Tarjouskilpailun ja koeajojen jälkeen HUB logistics päätyi hankkimaan Rocla Solutions Oy:ltä 35 CAT® -sähkövastapainotrukkia.

– CAT® oli tasaisen vahva kaikilla osa-alueilla. Positiivista oli sekin, että toiveitamme kuunneltiin tarkalla korvalla, ja pieniä muutoksia tehtiin esimerkiksi käsinojan ja istuimen korkeuteen, toteaa Mantsinen.

Terminaaliin valitun CAT EP18CPNT -trukin nostokyky on 1800kg ja nostokorkeus 3300mm. Pääasiassa trukeilla siirretään tavaraa kuormalavoilla, mutta esimerkiksi kalarahti on pakattu styrox-laatikoihin. Neljään trukkiin hankittiin haarukoiden sijasta laatikkopihdit, joiden avulla styrox-laatikkojen siirtely ja pinoaminen on helppoa.

Turvallisuus tärkeää

Työturvallisuus on trukkikäytössä tärkeässä roolissa, ja myös HUB logistics painotti turvallisuustekijöitä hankintapäätöstä tehdessään.

– Trukkia valittaessa meille oli tärkeää, että kuljettajalla on hyvä näkyvyys trukin sisältä. Työpisteissä saattaa trukin ja trukkikuskin lisäksi olla töissä paljon jalkamiehiä, Mantsinen selventää.

Rekkoja purettaessa saattaa samalla alueella liikkua samanaikaisesti jopa kymmenen trukkia, ja käytävillä ajettaessa vauhtiakin piisaa. Kaikissa terminaalissa käytössä olevissa CAT® -trukeissa on sininen turvavalo, joka varoittaa muita terminaalissa liikkujia trukin lähestymisestä.

Omalta osaltaan hankintapäätökseen vaikutti myös se, että CAT® -sähkövastapainotrukit valmistetaan Suomessa. Heikki Mantsisen mukaan suomalaisuus näkyy hyvällä tavalla mm. siinä, että CAT® -trukeissa on selkeä käyttöohjekirja, jossa on teksti hyvää ja ymmärrettävää suomea.

Akunvaihto sujuvaksi

COOL-terminaali on auki vuoden jokaisena päivänä. Osa toiminnoista pyörii kolmessa vuorossa, ja koska trukkeja tarvitaan koko ajan, akkujen vaihdon pitää tapahtua sujuvasti.

HUB logistics hankki trukkeja varten akkujen sivuvaihtojärjestelmän, joka mahdollistaa turvallisen ja nopean akunvaihdon monivuorotyöskentelyssä. Varaamossa kierronhallinta ohjaa toimintaa niin, että kaikki akut ovat tasaisesti käytössä.

– Kun kuski tulee vaihtamaan akkua, hän näkee heti varaamon seinällä olevasta näytöstä, mikä akku hänen tulee ottaa käyttöön, kertoo Heikki Mantsinen.

Jaa sivu: