Käytämme sivuillamme evästeitä verkkosivujemme käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi, käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja sivujemme kehittämiseksi. Lue lisää evästeistä ja niiden poistamisesta täältä.

OK
  • Dansk
  • Suomi
  • Русский

Trukkisi akulla yhä enemmän merkitystä. Tee valintasi harkiten!

Keskiviikko 11.9.2019

Litium-akuista on ryhdytty puhumaan viimeisen vuoden aikana logistiikka-alalla ja asiakkaidemme keskuudessa yhä enemmän. Litium-akkuja markkinoidaan nyt ahkerasti, mutta tietämys akkutekniikoista on melko vähäistä. Sähkötrukkien osuus kasvaa, ja mekin seuraamme eri tekniikoiden kehittymistä tarkasti.  

Kerromme tässä blogissa akuista ja eri akkutekniikoista sekä niiden eroista, sillä litium-akuissakin on suuria eroja. On tärkeää, että logistiikka-alan ja hankinnan ammattilaiset oivaltavat edullisten lyijyakkujen ja selvästi kalliimpien litium-akkujen väliset erot. Roclan trukeissa voidaan käyttää molempien tekniikoiden akkuja, ja me autamme asiakkaitamme tekemään optimaalisen valinnan. Milloin siis kannattaa valita lyijyakku ja missä tilanteissa litium-akku?  

Hankintahinta vain osa totuutta  

Trukkeja hankkivien ammattilaistenkin kannattaa vaatia tarkempia laskelmia koko elinkaaren osalta eri akkuvaihtoehdoista.   

Litium-akut ovat selvästi kalliimpia kuin vastaavat lyijyakut, eli hankintapäätös kannattaa tehdä huolellisesti ja arvioida myös ylläpitokustannuksia. Työntömastotrukin lyijyakku maksaa noin 3000-4000 euroa, ja vastaava litium-akku 3-4 kertaa enemmän. Hintaeroja selittää mm. se, että litium-akuissa on selvästi enemmän elektroniikkaa kuin lyijyakuissa. Litium-akkujen Nmc-tekniikka pidentää merkittävästi akkujen käyttöikää ja tarjoaa mahdollisuuden taukovaraamiseen, eli pikalataamiseen.   

Elinkaarikustannuksiin vaikuttaa mm. se, että lyijyakun vaihtaminen vie kuljettajan työaikaa noin 10-15 minuuttia. Mitä jos logistiikkakeskuksessa on 50 kuljettajaa? Työtapaturmiakin voi sattua vaihtojen yhteydessä, ja kuljettajan täytyy huolehtia akun vesittämisestä. Litium-akku on käytön yhteydessä huoltovapaa eikä akun varaaminen synnytä räjähdysherkkiä kaasuja.

Vaivattomuutta arvostetaan!

Käytettävyydessä isoja eroja

Lyijyakut tarjoavat suorituskykyä raskaaseenkin työhön ja ne riittävät hyvin yksi-kaksivuorotyöhön. Monivuorotyö ja koneiden kasvava käyttöaste vaatii vaihtolyijyakkuja. Litium-akut soveltuvat parhaiten tehokäyttöön, kuten terminaaleihin ja logistiikkakeskuksiin, joissa trukkeja tarvitaan kahdessa tai kolmessa vuorossa jopa vuorokauden ympäri.   

Latauksessa ja käyttöiässä on suuria eroja. Lyijyakun latausaika on noin 8 tuntia, mutta litium-akku latautuu nopeimmillaan tunnissa. Litium-akku voidaan ottaa heti käyttöön, kun taas lyijyakkua pitää jäähdyttää täyteen varaamisen jälkeen.

Lyijyakkuja voidaan ladata täyteen 1500 kertaa, ja litium-akku 4000-5000 kertaa.   

Lyijyakkujen etuna on jopa 99,8 prosentin kierrätettävyys. Suuri osa litium-akuistakin voidaan kierrättää, koska se sisältää paljon elektroniikkaa, terästä sekä muita kierrätettäviä metalleja. Litiumin kierrätettävyyteen ei ole vielä kustannustehokasta ratkaisua, mutta sen osuus on akussa hyvin pieni. Rocla Solutionsin trukkiakuissa kierrätysmaksut sisältyvät akkujen hintaan.

Logistiikkakeskuksessa oleva lyijyakkuvaraamo on ikään kuin hukkatilaa, ja voi muodostaa isonkin kuluerän. Lyijyakkujen lataamisesta syntyy palavia kaasuja, joten ilmanvaihdonkin pitää olla kunnossa. Litium-akkujen käyttö on selvästi huolettomampaa, eikä erillisiä tiloja tarvita.  

Kerromme asiakkaillemme, milloin heidän kannattaisi siirtyä käyttämään litium-akkuja. Voimme laskea kokonaiskustannukset ja arvioida yhdessä asiakkaan kanssa hyödyt sekä haasteet valittavan teknologian myötä. Polttomoottorikäyttöisistä trukeista kannattaa usein siirtyä suoraan uusimpaan tekniikkaan, eli käyttämään litiumilla kulkevia sähkötrukkeja, mikäli lyijyakuille ei löydy tarvittavaa infraa. Lyijyakkua ei voida tuosta vain vaihtaa litium-akuksi. On varmistettava, että asiakkaan tilojen sähköverkko sekä pistokkeet sopivat Litium-akkujen varaajille.

Sensoreiden tärkeys kasvaa   

Litium-akkujen sensorit tarjoavat uusia mahdollisuuksia akkujen käytön ja käyttöasteiden tehostamiseen. Akkusensoreita sisältävistä litium-akuista voidaan ottaa enemmän dataa talteen, ja valvoa esimerkiksi akkujen kuumenemista kehittyneellä turvatekniikalla. Lyijyakuissa ei vastaavia ominaisuuksia ole.   

Akkuvaraamon kierronhallintajärjestelmän tehostaminen on myös tärkeä ulottuvuus, vaikka siihen ei sensoreita tarvitakaan. Lyijyakkuja on mahdollista käyttää fiksummin ja kestävämmin, jolloin niiden käyttöikääkin voitaisiin pidentää. Kuljettajaa voidaan opastaa ottamaan käyttöön pisimpään jäähtynyt lyijyakku sekä mitoittaa kohteeseen optimaalinen määrä akkuja.  

Kolme vinkkiä akkujen valintaan!

Teknologian kehittyessä autamme asiakkaitamme valitsemaan käyttökohteisiin parhaiten soveltuvat kokonaisratkaisut ja tekemään oikeita valintoja akkujenkin osalta!  

1) Kartoita trukkitarpeesi huolellisesti, ja pyydä siihen kokeneiden ammattilaisten näkemyksiä ja laskelmia. Yhdessä tehdyn kartoituksen perusteella löydämme organisaatiosi todellisia tarpeita parhaiten palvelevan kokonaisratkaisun. Kartoituksessa arvioidaan todellista käyttötarvetta.    

2) Katso myös tulevaisuuteen, ja selvitä hankinnan elinkaarikustannukset. Hankintahinta ei kerro koko totuutta. Lyijyakku on monille vielä pitkään paras vaihtoehto, mutta litiumin hyödyt ovat tehokäytössä (24/7) merkittäviä.     

3) Ota trukkitoimittajasi asiantuntijat mukaan jo logistiikkakeskuksesi suunnitteluvaiheessa, jotta trukkeja ja akkuja varten tarvittava sähkösuunnittelu sekä latauspaikat voidaan toteuttaa optimaalisella tavalla toiminnan tehostamiseksi. Kannattaisiko uudessa varastossa käyttää uusinta ja joustavinta akkutekniikkaa?   

Mielenkiintoista on muuten sekin, että Suomeen ollaan perustamassa kahta litium-akkutehdasta!    

 

Tomi Knuutila

myyntipäällikkö

Arttu Kautonen

tuotepäällikkö

Jaa sivu: