Käytämme sivuillamme evästeitä verkkosivujemme käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi, käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja sivujemme kehittämiseksi. Lue lisää evästeistä ja niiden poistamisesta täältä.

OK
  • Dansk
  • Suomi
  • Русский

Uuden työntömastotrukin koeajo vakuutti

Perjantai 17.4.2015

Roclan Humanic2-työntömastotrukki oli helmikuussa Thermo Fisherin Joensuun tehtaalla koekäytössä. Kuljettajat vakuuttuivat uuden trukin ominaisuuksista, ja yritys päätti täydentää trukkikalustoaan.

Sairaala- ja laboratoriotarvikkeita valmistava Thermo Fisher Scientific Oy on osa kansainvälistä Thermo Fisher Scientific -konsernia, jolla on toimintaa 50 maassa. Yrityksellä on Suomessa toimipaikat Vantaalla ja Joensuussa. Joensuun tehtaalla kehitetään ja valmistetaan mm. sairaaloiden, terveyskeskusten, laboratorioiden ja teollisuuden käyttöön tulevia pipettejä, mikrokuoppalevyjä ja muita laboratoriotuotteita. Yritys työllistää Joensuussa noin 200 henkeä.

Thermo Fisherillä on Joensuussa käytössä kaksi Roclan työntömastotrukkia. Toinen niistä on ollut käytössä jo vuodesta 1995 ja toinen vuodesta 2004 alkaen, ja molempien käyttö jatkuu edelleen. Kun Thermo Fisher päätti hankkia kolmannen työntömastotrukin, valinta kohdistui Roclan uuteen Humanic2-trukkiin. Samalla yritys hankki myös Rocla T20 -lavansiirtotrukin.

Koeajo ennen ostopäätöstä

Humanic2-trukki oli ennen hankintapäätöstä Thermo Fisherillä muutaman viikon ajan koekäytössä. Trukkia kokeilivat työntömastotrukkeja käyttävät varastotyöntekijät Jaakko Turunen, Timo Partanen ja Jorma Valtonen normaaleissa työtehtävissään.

– Tämä on meillä ensimmäinen kerta, kun trukkeja oli mahdollista koeajaa ennen ostopäätöksen tekemistä. Oli todella hyvä nähdä, mitä uudistukset käytännössä tarkoittavat, toteaa Jaakko Turunen.  

Uutuustrukki teki vaikutuksen kuljettajiin niin muotoilun kuin ergonomiankin osalta. Vaikka muotoilumuutokset ovat varsin pieniä edelliseen malliin verrattuna, niillä on suuri merkitys Thermo Fisherin valmisvarastossa, jossa työkäytävät ja hyllyvälit ovat erittäin ahtaita.

– Nykyisissä trukeissamme pitää varoa, ettei hytin yläosa osu takana olevaan hyllyyn, kun haarukoita kääntää nostoa varten hyllyn suuntaan. Uudessa trukissa muotoilu on hytin osalta erilainen, mikä helpottaa huomattavasti toimintaa ahtaissa väleissä, kertoo Jaakko Turunen.

Parantunut ergonomia helpottaa kuljettajan työtä

Ergonomiset uudistukset saivat kiitosta kaikilta kuljettajilta.

– Hytti on aikaisempaa tilavamman tuntuinen, ja trukkiin on huomattavasti helpompi nousta sisään, kun nousukorkeus on selvästi aikaisempaa matalampi. Testitrukissa oli lisäksi todella hyvä ilmajousitettu istuin, kertoo Timo Partanen.

– Vasemmalla puolella oleva ulkovalo parantaa näkyvyyttä ja sisävalaistus on oikein onnistunut – valo tulee kuskin kannalta juuri oikeaan kohtaan. Uusi trukki on myös aikaisempaa hiljaisempi, toteaa Jorma Valtonen.

Plussaa Humanic2-trukki saa kuljettajilta myös ajettavuuden osalta.

– Uutta trukkia on helppo ajaa, ja esimerkiksi ajohidastukset kaarteissa on toteutettu hyvin. Myös kulkusuunnan vaihtovipu ja muutkin säädöt ovat parempia kuin aikaisemmin, vahvistaa Jaakko Turunen.

Rocla Solutionsin Itä-Suomen aluemyyntipäällikkö Timo Loikkasen mukaan omissa toimitiloissa tehtävä koeajo on osoittautunut asiakkaita kiinnostavaksi tavaksi tutustua uutuustrukkeihin.

– Meillä on useita trukkimalleja koeajoja varten, ja ne kaikki ovat hyvin varusteltuja. Rocla- ja Caterpillar-trukit on varusteltu siten, että ne sopivat erilaisiin työtiloihin ja työtehtäviin esimerkiksi mastokokonsa puolesta. Koeajo tarjoaa yrityksen kaikille kuljettajille mahdollisuuden testata trukkia aidosti omassa työssään, jolloin he pääsevät myös vaikuttamaan uuden työvälineen hankintaan. Kaikissa yrityksissä, joihin olemme toimittaneet trukin koeajoon, palaute on ollut erittäin hyvää, kertoo Timo Loikkanen. 

Jaa sivu: