Käytämme sivuillamme evästeitä verkkosivujemme käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi, käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja sivujemme kehittämiseksi. Lue lisää evästeistä ja niiden poistamisesta täältä.

OK
  • Dansk
  • Suomi
  • Русский

Uusi digitaalinen palvelu Rocla Intelligence

Torstai 9.4.2020

Logisnext Finland Oy on tuonut markkinoille sisälogistiikan digitaalisen palvelun Rocla Intelligencen

Tässä se on! Uuden sukupolven digitaalinen sisälogistiikkapalvelu Rocla Intelligence. 

Logisnext Finland Oy (aiemmalta nimeltään Rocla Solutions Oy) on kehittänyt yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa sisälogistiikan datan keräämiseen ja hyödyntämiseen​ uuden digitaalisen palvelun – Rocla Intelligencen.​

Rocla Intelligence auttaa nostamaan työn ja koneiden tehokkuutta, parantamaan turvallisuutta ja alentamaan sisälogistiikasta syntyviä kokonaiskustannuksia. Se tukee päivittäisjohtamista, päätöksentekoa sekä auttaa optimoimaan sisälogistiikan prosesseja selkeiden ja visuaalisten raporttien avulla. ​

Asiakkaidemme kokemusten mukaan esimerkiksi trukkien törmäykset ovat vähentyneet jopa 90 %:lla palvelun ansiosta”, kertoo Outi KettunenLogisnext Finlandin liiketoiminnan kehitysjohtaja. Palvelun avulla saavutetaan myös päästövähennyksiä, kun kaluston käyttöä optimoidaan dataan perustuen. Palvelu mahdollistaa myös sen, että käytettävissä on juuri oikea määrä oikeita koneita oikeassa paikassa.

Rocla Intelligenceen voidaan hakea tietoa kaiken merkkisistä trukeista. Trukkeihin tai muihin logistiikan koneisiin asennettava IoT-laite on merkkiriippumaton, joten tietolähteitä voi olla useita erilaisia” jatkaa Kettunen.

Rocla Intelligence on asiakkaille, joille sisälogistiikan optimointi ja jatkuva kehittäminen tuovat lisäarvoa, ja näin varmistetaan kilpailukyky nopeasti muuttuvilla logistiikan markkinoilla.

Digitalisaatioon ja logistiikan päästöttömyyteen voimakas kehityspanostus Mitsubishi Logisnextissä

Rocla Intelligence on osa Logisnext Finland Oy:n ja laajemmin Mitsubishi Logisnext -konsernin voimakasta kehityspanostusta digitalisaatioon ja kestävään logistiikkaan

Tavoitteena Rocla Intelligencen kehitystyöhön lähdettäessä oli luoda sisälogistiikan alusta, joka kerää tietoa eri lähteistä, analysoi sen ja tuo analysoidun tiedon kullekin käyttäjälle mahdollisimman käyttökelpoisessa muodossa.

Esimerkiksi varaston työnjohtaja tarvitsee erilaista tietoa kuin hankinnoista vastaava henkilö tai johtoryhmä. Lisäksi kehitystyössä on pidetty kaiken aikaa mielessä digitalisaation mahdollisuudet hentää sisälogistiikasta syntyviä päästöjä. Näissä tavoitteissa on onnistuttu, kiitos tiiviin yhteistyön asiakkaiden kanssa. Kehitystyöhön ovat osallistuneet Posti ja Orion. Myös muut kumppanuudet ovat olleet korvaamattomassa roolissa.

Roclalla pitkä historia digitaalisissa innovaatioissa

Roclalla on pitkä historia digitaalisissa palveluissa. ”Toimme ensimmäisen trukkien IoT-laitteen markkinoille jo vuonna 2002 – aikana, jolloin IoT:sta terminä ei vielä juurikaan puhuttu” kertoo Logisnext Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka Viinikainen. Silloisen kehitysprojektin nimi oli DCA, from Data to Competitive Advantage. Nimi kuvaa ydinajatusta, jossa päätavoitteena oli tuottaa datan avulla asiakkaalle kilpailuetua hänen liiketoimintansa kehittämiseen, sekä tehokkaampia huoltopalveluja.

Projektista syntyi abbot -tuotenimellä kulkeva IoT-laite ja kalustonhallintajärjestelmä. Se on ollut laajasti käytössä, ja sen avulla kertynyt kattava tietopankki on ollut arvokas Rocla Intelligencen kehityksessä. Merkittävänä erona näiden kahden väillä on, että siinä missä abbot oli laitelähtöinen, Rocla Intelligence on palvelulähtöinen ja keskiössä on asiakkaan mahdollisuus hyödyntää siitä saatavaa tietomahdollisimman tehokkaasti.

Kehitys on pysyvä olotila

”Kehitystyö jatkuu, ja seuraavaksi panostamme mm. sensoritiedon tuomiseen muilta kumppaneilta Rocla Intelligenceen sekä kumppaniemme kehittämien palvelujen liittämiseen siihen. Uskon, että silloin päästään saavuttamaan todellinen loikka digitalisaation hyödyntämisessä”, Outi Kettunen kertoo. ”Näin suuren panostuksen kehitystyöhön on mahdollistanut muun muassa Business Finlandin rahoitus. Sen ansiosta olemme pystyneet kehittämään suomalaista osaamista kumppanijoukkomme kesken.” 

Työtä on tehty mm. Intralogistixx-ekosysteemin piirissä, johon kuuluu yhteensä yhdeksän suomalaista sisälogistiikan automaatio-, robotiikka- ja IT-alan yritystäEkosysteemin tavoitteena on nostaa suomalaista sisälogistiikan osaamista ja luoda vientituotteita. Tässä on Kettusen mukaan onnistuttu tähän mennessä erinomaisesti. ”Digitalisaatioon liittyvää työtä on välttämätöntä tehdä ekosysteemeissä, minkä näen suomalaisten suurena vahvuutena ja menestystekijänä.”

 

Kysy lisää!

Lisätietoja Rocla Intelligencestä antavat Outi Kettunen ja Jukka Viinikainen sekä Logisnext Finland Oy:n myynnin yhteyshenkilöt.

 

Jaa sivu: